2009. márc. 23.

A játék nem játék...

A gazdasági világválság hatása a játékszoftver piacra

A napjainkat sújtó gazdasági problémák erősödése minduntalan észrevehető, akár kitesszük a lábunkat az utcára, akár nem. Az egész világon – így hazánkban egyaránt – rohamosan fejlődő játékpiacról ugyanakkor kevéssé szólnak a hírek.

Léteznek már hangvezérlésű játékok, tánc-, ének- és hangszer szimulátorok, melyek ha nem is adják vissza tökéletesen a valósághű – teszem azt gitározást - , igencsak hajaznak rá. Csodaszépen kidolgozott 3D-s textúrák jelennek meg, ami a profi alkotócsapatoknak köszönhetően könnyedén jutnak el otthonainkba.

Következő cikkemben Székelyhídi Ádámot – ismertebb nevét Darths-ot – faggattam, aki a PC Guru Online főszerkesztője, a játékpiacot érintő gazdasági problémákról.


Mennyire érezhető egy ilyen neves újság szerkesztőségében a válság?
Érződik mindenhol, ahol pénzről van szó, márpedig egy multinál, mint a Motorpresse kiadó, bizony a profit körül forognak a vezetők gondolatai. Lépni pedig kell erre a krízisre, méghozzá keretek megszorításával, alkalmazottak leépítésével. Mindenhonnan megvonták a bónuszkereteket, a fejlesztésekre szánt pénzt is visszaszorították – csak félő, hogy a nagy megtakarítás jelen esetben a visszájára fordulhat hosszútávon…

Kihatással van-e ez a játékok áraira, gondolok itt Pc-re és konzolra egyaránt?

Nincs, egyáltalán nincs. A játékárak maradtak, sőt, kishazánkban egyre fogyaszthatóbb számokat raknak PC-s játékok dobozaira és gondolok itt elsősorban a CD Projekt nagyszerű ténykedésére. Világklasszis játékokat forgalmaznak, melyek a megjelenés napján is „csak” 8.000 forintba kerülnek, igényes csomagolásban, dobozban található extrákkal. Régen minden játék 12.000-ről kezdődött és csak jóval később csökkent az ár. Szóval játékárak szempontjából nincs változás, nem is működne, ha feljebb vinnék az árakat, mert így is kevesen vesznek eredeti szoftvereket, ennél drágábban pedig senki nem venne. A konzolárak sem változtak, bár azok alapból nagyon drágák a játék premierje környékén: 14.000-től 18.000-ig terjednek általában.

Voltak-e az érintett cégeknél leépítések ennek hatására?
Voltak. Nem csak leépítések, de megszűnések is. A világ legnagyobb multijai is komoly megszorításokra kényszerültek: Ubisoft, EA, Microsoft, stb… Mindenhol leépítések (több ezer fő), de jó néhány kisebb kiadóknak, független fejlesztőknek le is kellett húzniuk a rolót. Például a Midway most úgy próbál meg megmenekülni a csődeljárás elől, hogy áruba bocsájtotta a legnagyobb brandjét, a Mortal Kombat jogokat. Aki kapja, marja alapon kivásárolható tőlük ez a nagynevű cím, aminek eladása esetén talán megmaradhat a cég. Szomorú történet ez, de még sok ilyenről tudnék mesélni sajnos. John Ricitello, az Electronic Arts feje tett egy igen mókás nyilatkozatot; szerinte a világválság egy áldás a játékiparnak, hiszen így eltűnnek az alsóbb kategóriás játékok és csak a minőség marad, hiszen jelen helyzetben csak a minőségi és eredeti játékokkal lehet profitot termelni. Van benne valami, kár hogy kárörvendő és demagóg kijelentés volt ez az ő szájából, amikor ezzel a kisebb cégek halálát áldotta, nem mellesleg az EA fertályán is igen sok gyenge alkotás is megfogant.

Mit tudsz a külföldi helyzetről?

A fent leírtak elsősorban a külföldi helyzetet vázolták, annyi különbség van, hogy külföldön sem mentek ugyan fel a játékárak, viszont a fizetésekhez képest jóval elérhetőbbek ezek, így ott van az igazi piaca a játékiparnak. Magyarország csak egy kerekítési hiba a nagy multiknak. Per pillanat a Sony a PS3-jával és a Microsoft az X360-jával próbál meg dominálni a másik felett az exkluzivitások megvásárlásával – egyelőre a Microsoft sokkal jobban áll és ez fontos lehet a végkimenetelben.



Nos Ádám, köszönöm szépen, hogy válaszoltál kérdéseimre. További jó munkát, és sok-sok izgalmasnál izgalmasabb játéktesztelést kívánok Neked, és munkatársaidnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése