2009. márc. 21.

"az első jazz-hegedűs, aki van olyan izgalmas, mint egy szaxofonos"

Sajnos arról már lekéstünk, hogy a Pécsi Tavaszi Fesztivál már harmadik alkalommal megrendezett Nemzetközi Jazz Hétvégéjét úgy ámblokk ajánljuk nektek, mivel ma fejeződik be a kétnapos esemény. Amire viszont minden pécsit buzdítunk, hogy menjen el, mert nagyon jó a mai program.

A szokásos helyszínen, az Uránia Moziban lesznek idén is a koncertek, a mai, szombati napon az első fellépők a David Yengibarjan, Dresch Mihály és Lukács Miklós alkotta jól ismert örmény-magyar trió a Trió Yengibarjan, akik előszeretettel ötvözik a kortárs komoly zenei hangzást, a progresszív jazz és az autentikus népzenei hagyományokat. Talán ők egyedül is el vinnék a hátukon az estét, de csak ezután jön a nagyobb attrakció.



(a youtube-on fellelhető egyetlen Trio Yengibarjan felvétel, más magyar zenészekkel kiegészítve)

Az est nagy szenzációja a francia hegedűvirtuóz, Jean-Luc Ponty (ejtsd: ponti), aki a saját projectein kívűl részt vett a Mahavishnu Orchestra második reinkarnációjában, játszott Zappával (olyan albumokon, mint a Hot Rats vagy az Apostrophe) sőt Bela Fleckel is turnézott 2005-ben. Sajátos stílusával kiérdemelte a kritkusoktól a címben idézett kellemesen hosszú titulust. A jazz-rock megújítója most két honfitársával William Lecomteal (billentyűk) és Thierry Arpinoval (dob) és egy kameruni basszusgitárossal, Guy Akwa Nsanguéval lép fel és reméljük a tőle megszokott elszállt fantáziavilágba repít minket.






Helyszín: Uránia Mozi, Pécs
Jegyár: 2000.- egy napra
Kezdés: 20.00

Forrás: kultúra.hu

Ha a geek pólót akar venni

Akkor érdemes ellátogatni a shirt.woot oldalra, ami egy érdekeset csavarint a netes pólósvásárláson. Először is, mindenki csinálhat saját accountot, amivel tölthet fel az oldalra pólóterveket a különböző úgynevezett derbykre, amik tulajdonképpen egy tematika köré épülő versenyek. Aztán a szavazatok alapján nyerő pólótervek eladásra kerülnek, de naponta csak egy darab és olcsó áron.
A kreatívabb exercise és myths and legends mellett megjelennek a klasszikus film cím, TV-sorozat cím interpretációk is. No ez az medence amiben minden geek szívesen megfürödne, nagyon humoros átiratai vannak a különböző klasszikusoktól (Knight Rider, Twin Peaks, Clockwork Orange), az új jelenleg TV-ben és moziban futó filmekig (Lost, Pushing Daisies, Dark Knight) és találhatók igazi csemegék is, mint az itt oldalt látható Mythbusters (nálunk Állítólag néven futó Discoverys sorozat) újragondolása.
Figyeljétek az éppen aktuális versenyeket, akár a woot.blogon vagy kövessétek őket twitteren, ahogy mi is tesszük. Ha pedig éppen egy jó pólót árusítanak, akkor ne hagyjátok ki az alkalmat, 10$ simán megéri még a mostani árfolyamokkal is.

2009. márc. 19.

What The Holy Video? #1

Első rovatunk megszületésének lehettek tanúi a web 2.0 örökkévalóságában. Ünnepeljetek, örüljetek! A gyermek neve: What The Holy Video? (WTHV?). A név magáért beszél. Mi az amit látunk? Fan klip, vírus videó, egy újabb mém, furcsa megoldások, megválaszolatlan kérdések. A net minden eldugott zugából összeszedett videók, amikkel nem igazán tudunk mit kezdeni (egyelőre:).
Na akkor nézzük WTHV?


What’s in the Box?



Ha az Albert Heijn logóból nem tudja az ember, akkor a videó YouTube infoboxba beírt linkjéből abszolút kiderül, hogy valami holland fejlesztésű cuccal van dolgunk. Néha frankók a robbanások és a trükkök, párszor meg teljesen olyan, mintha animálva lenne. De amúgy mégis mi a franc ez? Azt írják test video, viszont a vírusmarketing uralta internet világában a képzett emberben lassan minden videó nézése után felmerül, hogy amit lát az egy jó, vagy egy kevésbé összerakott viral video. A különböző fórumokon az FPS-ek szakértői a Half Life 2 filmváltozatának valamilyen beharangozóját látják, az effektek gyanúsan hasonlítanak a játék hangjaira. A szkeptikus geekek szerint csak egy Half Life rajongói videó, direkt utalásokkal a játékra. A youtube-on még csak 83,265-en nézték, tehát még fiatal a videó. Valakinek valami ötlet, tipp, meg nem erősített információ?


Gobstopper (18+)


Egy Fűrész szerű horrorfilm előzetese, a Charlie és a csokigyárat átírva, sok vérrel és Christopher Lloyddal a főszerepben. Nem tudom eldönteni, hogy az új horror irányzat kedvelőinek, a Vissza a jövőbe trilógia rajongóinak, vagy a Dennis, a Komisz nézésére kényszerített gyerekeknek, akik a Kukorica gyermekei bármelyik részét szívesebben néznék, mint a protkómentes Walther Matthaut?!

Teljesen idióta tinihorror klissék, zseniális Christopher Lloyd, és véreszszájú kannibál umpa-lumpák. Akár még egy jópofa hülyeség lehetne, amin mindenféle fura állapotokban jót lehet röhögni, viszont ebből biztos nem lesz folytatás, mert ez csak a Funny or Dieos (ahonnan biztos csemegézünk majd még) fiúk-lányok munkája, azzal az egyszerű céllal, hogy megnevettessenek bennünket.

"We are the secret ingredient!"


a liberális demokrácia egyetlen kiútja a klasszikus értelemben vett válságból

Obama népszerűsége csökken, és nem azért írom le a nevét, hogy a google megtalálja a bejegyzést, hanem mert mindennek a kulcsa itt rejlik ezen a képen. Ha minden igaz ez egy izraeli fagyi reklám (tanulmányozzuk jó hosszan).

Remélem mindenkinek egyértelmű az, hogy "válság" gazdasági okain és következményein túl igen komoly társadalmi vonzattal is rendelkezik, és a társadalmunk válságából meggyőződésem szerint (a címben említett egyetlen kiút) a politikai és kultúrális értelemben vett szubkultúrák (re-)aktivizálása. És ráadásul mindehhez pofonegyszerű, de annál specifikusabb eszközöket kell igénybe venni.

Obama valószínűleg nem lesz az, akinek sokan hiszik: minden idők legjobb amerikai elnöke, megváltó, antikrisztus, stb. De ez nem jelenti azt, hogy a módszer nem sikeres. Az Obama-brand kiépült (mert mindenkinek üzent valamit és mindenkinek mást) és mostmár bármit el lehet vele adni legyen az akár egy fagylat Tel Avivban.

A mai, abszolút globalizált társadalmak sok-sok szubkultúra egymástól relatív független kis csoportjára estek szét, melyek majd minden életmódbeli, nyelvi, kultúrális kérdésben különböznek egymástól. Ahogy politikailag is abszolút eltérő aktivitást mutatnak. Ha eljut odaáig egy politikai erő, hogy rájön, hogyan ezeket a szubtársadalmi csoportokat hogyan tudja megszólítani, az maga a probléma felismerése és megoldása egyidejűleg.




Nos én hiszek abban, hogy a kapitalizmus az a gazdasági rendszer, mely az eddigi legelőnyösebb és legműködőképesebb társadalmat képes működtetni, azok közül amiket az emberiség kipróbált. Pusztán annyi történt, hogy a demokrácia megélésének csatornái abszolút megváltoztak, és a változásnak jelentős része már a XXI. században történt. Lépésekre vagyunk egy olyan paradigma váltástól, ami legalább akkora változást hozhat mint a francia vagy az orosz forradalom.

Jelenleg a lényeg az kedveseim, hogy hamarosan eljön az az idő, amikor ti az egyik olyan csoport lesztek, akik meghatározhatják mi a jó Isten történjen ebben az országban, a világban. Mert a következő lépés az, hogy a technológia szerepének átértékelésével a politika aktorai rájönnek arra, hogy titeket hogyan és mivel lehet megszólítani, hogy újra résztvegyetek a politikában. A kérdés, hogy kijön rá erre végre?!

Rendkívül érdekes korban élünk, a legutóbbi gazdasági világválság után az emberiség egy része egészen furcsa megoldásokat talált ki. Biztos vagyok benne, hogy nem térünk vissza egyikhez sem, de ha valami annyira más jön most, mint amit azok a változások hoztak, nos akkor nekünk is lesz majd mit mesélni az unokáinknak. Minden rémtettükön és emberiség ellenes bűncselekményükön túl vizsgáljuk a kommunizmust és a fasizmust annak tükrében, hogy a hétköznapi életben milyen változást jelentett a társadalom minden tagjának számára.

És hogy a következő elmélkedésem témáját előrevetítsem: mindezek a jól felismerhető elemek, amik ezt az újfajta politikai párbeszédet alkotják, jól felrajzolják a legjelentősebb társadalmi változást az emberiség történetében. Mégpedig azt amikor a gépek nem pusztán eszközei lesznek a társadalomnak, hanem aktív szereplői.

2009. márc. 17.

Sam Mendes lecsapott a lovak közé


A firstshowing.net twitter oldalát figyelve bukkantunk arra a meglepő információra, miszerint az Amerikai szépségért Oscar-díjat nyert rendező - aki mellesleg Kate Winslet férje, és elhozta nekünk a Titanic II-t -, újabb filmet rendezett, ami június ötödikén due in cinemas.
Amióta a magyar premier óta volt szerencsém látni a Revolutionary Roadot (tőlem senki ne várja, hogy kimondjam a rendkívül fantáziátlan magyar címet) nem hagy nyugodni, hogy, amit láttam, az vajon egy rendkívül összerakott kisvárosi dráma volt a naiv 50-es évek Ikea-precizítással megszerkesztett idilljében, vagy Mendes egy korábbi semi-remekművéhez való kapaszkodás, annak egy egy erőltetett újragondolása. Mindenesetre mióta újra láthattam a Titanic emblematikus szerelmespárját a gyöngyvásznon, ráadásul egy ilyen erőteljes rendezésben azóta Sam Mendes felkerült a listámra. Akármit is csinál legközelebb ( volt már kisvárosi dráma, gengszter film mindenki Forrest Gumpjával, kuwaiti háborús szatíra) ott leszek, aztán újra le lehet vonni a következtetéseket, és újra pozicionálni a rendező úr személyét a sajátos szubjektív örökös és örökösen változó várólistámon.
Az Away We Go című új alkotása, egy romantikus road movie, ami a független filmek által mára már elcsépelt feelinget árasztja magából ezerrel. Ráadásul kicsit olyan, mint a Juno, amiről mindenkinek meg van a véleménye (ami vagy az „idegesítő” vagy a „kedves” címkével ellátott nem létező filmesztétikai kategóriába sorolja a filmet) ugyanúgy, ahogy Diablo Cody Oscar-díjáról. Félek attól, hogy ezután a film után Sam Mendes szélsebesen fog lecsúzni azon a híres-neves fent említett listán. Tessék itt van az előzetes mindenki döntse el magának hogy kell-e vagy nem!



Away We Go
limitált premier (USA): 2009.június 5.
Rendezte: Sam Mendes
Írta: Dave Eggers, Vandela Vida
Szereplők: John Krasinski, Maggie Gyllenhaal, Melanie Lynskey, Allison Janney, Jeff Daniels

photo by Annie Leibovitz

2009. márc. 16.

Két érdekes színházi esemény a héten Bépén



TÁP Színház - Odüsszeisz




Holnap este (azaz márc. 17-én), 22:30-as kezdéssel a TÁP Színház műfajokat ötvöző, (amolyan táposan) kísérleti előadását, az Odüsszeiszt nézhetitek meg, Busa Pista főszereplésével (már csak ezért érdemes elbattyogni:), a Trafóban (Liliom utca 41.). Az előadás után buli Dj Palotaival.


"A TÁP Színház Odüsszeisz tanulmányával elsimítja a több ezer éves távolságból elhanyagolhatónak látszó különbségeket az ókori latin és ógörög nyelv között. Mindemellett különleges nyelvérzékről tesz tanúbizonyságot. Szerencsére ez nem csak erről a szóviccről, hanem színházi nyelvükről is elmondható. Hogy koncert-e vagy színház, amit látunk, nehéz lenne eldönteni, és nem is érdemes." (Sebők Borbála) (port.hu)

Odüsszeisz

Odüsszeusz: Busa István

Kar: Juristovszky Sosa, Schönberger Ádám

Athéné: Polnauer Flóra
Poszeidon: Katona László
Hermész: Czutor Zoltán
Alkinoosz: Gosztonyi Csaba
Küklopsz: Vécsi Tibor
Nauszikaa: Mészáros Piroska
Kalüpszo: SzandtnerAnna
Kirké: Jordán Adél
Theiresziász: Váradi Gábor
Mesélő: Karsai György
Továbbá: Dj. Quick; Bódis László; Csík Gábor; Keresztes Tamás; Kovács Lehel

Bocs attól, aki nincs rajta, aki rajta van, de nem lesz, és aki rosszul írtuk (sic!)


Rendező: Vajdai Vilmos
Dramaturg: Sebők Bori
Videó: Juhász András és Péter Bo
ldizsár
Jelmez: Juristovszky Sosa
Zenei vezető: Echo csoport







Co.ffein Projects - Ormódi 2/c





Fiatal táncosokból áll a színházi elemeket tánccal vegyítő Co.ffein Projects, amely március 21-én este 7-kor egy albérlet zárt világát mutatja meg Ormódi 2/c című előadásukon az Aranytízben (Arany János utca 10.). A 6 különböző egyéniség az előadás végére behálózza a teret, egyetlen közös pont az esti híradó marad.


A Co.ffein Projects vállalása egy olyan alkotóműhely létrehozása, ami befogadni képes minden művészeti ágban dolgozó kortársunkat, megteremtve a lehetőséget a közös alkotásra. Ennek szellemében, a Co.ffein Projects minden performance-on más és más táncossal és művésszel dolgozik együtt, hogy minél sokszínűbbé tegye a produkcióit.

http://www.coprojects.eu/